بسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم




تقدیم به:
 
     حضرت روح الله و
     شاگردان مکتب حسینی اش؛
     که احیاگر فرهنگ شهادت شدند.

 


تقدیر از:
      همسر فداکارم و
      استاد گرانقدرم.





پیشگفتار:
«ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا" بل احیاءٌ عند ربهم یرزقون»
    هیچ انسانی خالی از درد و دغدغه نیست، وچه بسا انسان بی درد، زندهء دنیای مردگان است.
وقتی انسان در جامعه اسلامی چشم می گشاید که برای بدست آوردن آرمان ها و اهداف کلی آن-که همان حفظ حاکمیت نظام اسلامی است- خونهای پاک ریخته شده و از آن مهمتر مکاتبی انسان ساز رشد کرده و انسانها و جوانان لایق تربیت کرده است، افسوس می خورد که آن جامعهء آرمانی چرا امروز به دنیای "بی دردان" و شاید بهتر باشدبگوییم "درد دنیاداران"؛ تبدیل شده است؟؟
و جواب را جز یک چیز نمی توان یافت! ؛
    فاصله گرفتن ازآرمان های اصلی این مکتب.آرمانهایی که اصل و ریشهء آن قرآن وولایت و نبوت است والگوی عملی آن ایمه معصومین علیهم السلام علی الخصوص قیام سید الشهداء علیه السلام وسخن گوی آن درعصر کنونی؛خمینی بت شکن بود،که پرچم آن اکنون بدست رهبرفرزانه مان در اهتزاز است.
   یکی از آرمانهایی که معیار و ملاک زنده بودن جامعه را می توان بوسیله آن سنجید؛زنده بودن فرهنگ عاشورایی و فرهنگ شهادت در جامعه است.
   لذا برآنشدم تا این مفهوم وکارکرداین فرهنگ مقدس را از گفتارآن پیرفرزانهء راه رفته جستار نمایم، باشد که در احیای قلوب ما مؤثر افتد و فانوسی راه گشا برای ادامهء مسیر جامعه بسمت آرمان ها و افق های مکتب انقلابی و اسلامیمان باشد.انشاالله تعالی.
   

چکیده:
        با بررسی و ارزیابی دیدگاه های امام خمینی ره در مورد شهادت وایثار به آنجا می رسیم که شهادت وایثار-به قول حضرت امام قدس سره ؛فدایی دادن وفدایی شدن- سرلوحهء تعلیمات اسلام، برای همهء عصرها و همهء نسل هاست.
و در این میان سسیدالشهداء علیه السلام بهترین الگو ونمونه درطول تاریخ بوده و هستند.
      امام خمینی ره فرهنگ شهادت و ایثار را با قیام وتعالیم عاشورایی اش که برگرفته از عاشورای حسینی است، در قلوب شیعیان حسین علیه السلام در عصر حاضر زنده می کند،و به ما و تمام جامعه مسلمین می آموزد که برای حفظ اسلام باید همه سختیها را تحمل کرد و از همه چیز خود گذشت:
(( ما مکلف هستیم که اسلام را حفظ کنیم؛ این تکلیف از واجبات مهم است حتی از نماز و روزه واجب تر است،همین تکلیف است که ایجاب می کند خون ها در انجام آن ریخته شود...
از خون امام حسین علیه السلام که بالاتر نبود، برای اسلام ریخته شد و این روی همان ارزشی است که اسلام دارد...
ما باید معنا را بفهمیم و به دیگران هم تعلیم دهیم.))


            فهرست مطالب

  عنوان                                            

•    مقدمه                                            

•    جایگاه ومنزلت والای شهداء از نگاه ملکوتی  امام خمینی قدس سره       

                                 
•    معرفی الگوهای آموزگار شهادت توسط امام خمینی قدس سره                                      

•    نقش امام خمینی ره دراحیای فرهنگ شهادت                  

•    نقش زنان در رساندن جامعه به فرهنگ عاشورایی شهادت         

•    وصیت امام خمینی ره به اصحاب رسانه               

•    فهرست منابع وماخذ   
                                

 

 

    مقدمه:
به نام  "الله" آن که حسین علیه السلام را آفرید. و حسینیان در مسیر حسین علیه السلام تربیت یافتند بدان گونه که حرکتشان استکبار جهانی را به لرزه انداخت واین ره یافتگان که سمبلشان خمینی ره است در صراط مستقیم آنچنان استوار قدم برداشتند که پس از گذشت چندین سال از عروج ملکوتیشان وشهادت حسین وارشان هنوز جهانیان آثار و ثمره آن خون های پاک را مشاهده میکنند که اکنون بیداری ملت های اسلامی یکی از مصادیق ثمرات پربرکت این خون های پاک است.
چه خوش گفت پیر جمارانی ما که رحمت ورضوان الله بر اوباد:
"اینان ره صد ساله را یک شبه پیمودند و ما هنوز اندر خم یک کوچه هم نیستیم..."
وبرای کسانیکه هنوز اندرخم یک کوچه هم نیستند چه سخت و دشوار می نماید نوشتن و گفتن وفهم کردن پیمودن ره صد ساله در یک شب!
لذا بر آن شدیم برای نزدیک شدن به فهم مفهوم"شهادت و ایثار" از کلام آن ره پیمودهء راهبر حضرت امام خمینی ره مدد بگیریم و دست بسوی سخنان گهربار ایشان دراز کنیم چرا که او قافله سالار کاروان حسینی در عصر ما بود.عصری که نام و یاد اسلام هم به بازیچه ای برای بازی گران عرصه های اقتصاد و سیاست دنیا تبدیل شده بود.و او چه کرد که با نفس مسیحایی اش جوانانی که سالها برای فساد وتباهی تن و روح برنامه ریزی و نقشه ها کشیده و اجرا شده بود توانستند خود را به قافلهء حسینی ع آنچنان برسانند که به قول پیر جمارانی ما "در قهقهء مستانه شان و در شادی وصولشان عند ربهم یرزقون شدند." و چه افقی برای انسان خاکی که پای در گل و دل در گرو زرق وبرق دنیا نهاده است بلندتر و والاتر از شهادت و رسیدن به مقام قرب الهی از این مجراست.همان گونه که خدای متعال خود در کتاب ملکوتی اش فرموده است«و الذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمالهم*سیهدیهم و یصلح بالهم*و یدخلهم الجنه عرفها لهم»1
    طوبی لهم و حسن مآب

____________________
1." آنان که در راه خدا کشته شدند خدا هرگز اعمالشان را ضایع نمی گرداند و آنها را البته به راه سعادت هدایت می کند و امورشان را اصلاح می فرماید و در بهشتی که برایشان تعریف کرده وارد می کند."سوره محمد/آیات4/5/6.

    جایگاه ومنزلت والای شهداء از نگاه ملکوتی امام خمینی ره:
    جایگاه و منزلت والای شهداء را از نگاه ملکوتی مقتدای مسلمین_حضرت امام خمینی ره_ برسی می کنیم که او خود نیز از آرزومندان شهادت بود.
زیباترین توصیف ها را از شهید و شهادت در بیان ایشان اینگونه می شنویم: (( دربارهء شهید آنقدر از اسلام و از اولیای اسلام روایت وارد شده است در فصل شهادت که انسان متحیر می شود.من بعضی از یک روایت را برای شما ترجمه می کنم" در روایتی از رسول اکرم ص نقل شده است که برای شهید هفت خصلت است که اولی آن عبارت است از اینکه اول قطره ای که از خون او بر زمین بریزد تمام گناهانی که کرده است آمرزیده شود." ومهم آن آخرین خصلتی است که می فرماید:"شهید نظر می کند به وجه الله." و این نظر به وجه الله راحت است برای هر نبی وهر شهید. شاید نکته این باشد که حجاب هایی که بین ما و حق تعالی هست و وجه الله است و تجلیات حق تعالی هست تمام این حجاب ها منتهی می شود به حجاب خود انسان...
اگرچنانچه کسی فی سبیل الله ودر راه خدا این حجاب را داد این حجاب را شکست خود را شکسته است...شهدایی که برای خدای تبارک و تعالی و درسبیل خدای تبارک وتعالی جان خودشان را تقدیم میکند وآنچه در دستشان است وبالاترین چیزیست که آنها دارند تقدیم خدا می کند در عوض خدای تبارک و تعالی این حجاب که برداشته شد جلوه می کند برای آنها تجلی می کند برای آنها...
شهید هم به حسب این روایتی که وارد شده است نظیر انبیاء وقتی که شهید شد چون همه چیز را در راه خدا داده است خدای تبارک و تعالی جلوه میکند به او و آن هم ینظر الی جلوهء خدا الی وجه الله.این آخر چیزیست که برای انسان آخر کمالی است که برای انسان هست.))1
واینجاست که امام شهادت را- بر خلاف تصور عامه- نه فقط برای مردان بلکه بعنوان فضیلتی برای همه اینگونه معرفی می نمایند: ((زنان ومردان وکودکان نمونه ای که در زیر بمباران ها واز بستر بیمارستانها سرود شهادت سر می دهند وبا دست وپای قطع شده بازگشت به جبهه های انسان ساز را آرزو می کنند فوق آنچه ما تصور می کنیم وفلاسفه وعرفا به رشتهء تحریر در می آورند و هنرمندان ونقاشان عرضه می کنند باشند.آنچه آنان با قدم های علمی و استدلالی و عرفانی یافته اند اینان با قدم های عین به آن رسیده اند وآنچه آنان در لابلای کتاب ها وصحیفه ها جستجو کرده اند اینان در میدان خون وشهادت در راه حق یافته اند.))2
1.صحیفه نور/ج13/ص215.      2.همان/ج18/ص119.                                                                                                                                             
در فراز دیگری با استناد به قرآن کریم جایگاه و منزلت شهادت در راه خدا را چنین بیان می کنند: (( «بسم الله الرحمن الرحیم ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا" بل احیاء عند ربهم یرزقون.»1
اگر نبود برای شهداء در راه خداوند مگر این آیه کریمه در معرفی مقام بلند پایه شهداء کافی بود عزیزانی که در راه دفاع از جمهوری اسلامی همه چیز خود را در طبق اخلاص تقدیم خداوند متعال کردند.در این آیه کریمه بحث در زندگی پس از حیات دنیا نیست که در آن عالم همه مخلوقات دارای نفس انسانی به اختلاف مراتب از زندگی حیوان و مادون حیوان تا زندگی انسانی و ما فوق آن زنده هستند بلکه شرف بزرگ شهدای در راه حق حیات عند الرب و ورود در ضیافت الله است. این حیات و این ضیافت را با قلم های شکسته ای مثل قلم من نمی توان توصیف وتحلیل کرد.))
و اینگونه جایگاه را وقتی قلم  ملکوتی ایشان یارای تحلیل نیست تکلیف اقلام امثال ما مشخص میشود و در ادامه در توصیف این حیات ابدی که نصیب مفیوضین راه شهادت می شود می فرمایند:
((این حیات و این روزی غیر از زندگی در بهشت و روزی در آن است این لقا الله وضیافت الله می باشد آیا این همان نیست که برای صاحبان نفس مطمینه وارد است«فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی»
 که فرد بارز آن سید شهیدان سلام الله علیه است.اگر آن است که چه مژده ای برای شهیدان در راه مرام حسین ع که همان سبیل الله است از این بالاتر که در جنتی که آن بزرگوار شهید فی سبیل الله وارد می شود و در ضیافتی که آن حضرت حاضرند به این شهیدان اجازهء دخول دهند که آن غیر از ضیافتهای بهشتی است و آنچه در وهم من و شما نیاید آن بُوَد.))2
    با بررسی و ارزیابی دیدگاه های امام خمینی ره در ارتباط با نقش و جایگاه شهادت و ایثار به این واقعیت می رسیم که اصولا" شهادت و ایثار و به قول حضرت امام قدس سره _فدایی دادن و فدایی شدن،سرلوحه تعلیمات اسلامی است برای همهء عصرها و همه نسل ها تا پایان دهر.ودر این میان سید وسالار شهیدان امام حسین ع بهترین الگو ونمونه شهادت وایثار در طول تاریخ بوده و هست.
_______________________________
1." هرگز گمان مبر آنها که در راه خداوند کشته شده اند مردگان هستند،بلکه زنده اند ونزد پروردگارشان روزی داده می شوند."سوره آل عمران/169.
2.پیام عاشورایی امام ره، صحیفه نور/ج18/ص223.
    معرفی الگوهای آموزگار شهادت توسط امام خمینی قدس سره :
      حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه قیام سید الشهداء را یک اسوهء تمام عیار می اند که از نقطه نظر فقهی و عمل به وظایف و تکالیف دینی کاملا" باید سرمشق قرار گیرد؛ و اینگونه می فرمایند:
(( مگر نه آنستکه دستور آموزندهء «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» باید سرمشق امت اسلامی باشد.قیام همگانی در هر روز و در هر سرزمین.))1
     این بینش برخاسته از نوعی تحلیل مدقانه از واقعه عاشوراست.
آنجا که اما حسین ع در خطبه آتشین هدف از قیام خود را احیای دین جدش رسول اکرم ص ذکر می کند، به خوبی نشان میدهد که هر آنچه او فرمود و عاشقانه به آن عمل کرد، چیزی جز آموخته هایش در مکتب رسالت نبود.
و امام خمینی قدس سره نیز در بحبوحهء قیام خونین ملت ایران در روز بیستم خرداد ماه1357 در معرفی و ضرورت تآسی به این اسوهء حسنه می فرمایند:
(( ما سوگندمندانه ووفتخرانه، عزیزانی را در راه هدف_که واژگونی رژیم طاغوتی و بر پا داشتن پرچم پرافتخار اسلام است_فدا کردیم و این درست راه اسلام و برنامه مسلمین راستین در صدر اسلام ودر طول تاریخ بوده
« ولکم فی رسول الله اسوةٌ حسنة » پیغمبر بزرگ اسلام،همه چیزش را فدای اسلام کرد تا پرچم توحید را به اهتزاز درآورده و ما به حکم پیروی از آن بزرگوار، باید همه چیزمان را فدا کنیم تا پرچم توحید برقرار بماند.))2
    حضرت امام خمینی که در مکتب تربیتی سید وسالادشهیدان_امام حسین ع_رشد کرده بود، با تعالیم عاشورایی خود مردم را متحول ساخت و آنان را در قیام و مبارزهء ایثار و شهادت رهرو سالار شهیدان کربلا نمود؛
در جای دیگری از بیانات ایشان در مورد نحوهء الگو گیری از امام حسین ع اینطور آمده است:
(( حضرت سید الشهداء علیه السلام از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان، وضع باید چه جور باشد و در خارج میدان چه جور باشد و باید آنهایی که اهل مبارزه مسلحانه هستند؛چه جور مبارزه بکنند وباید آنهایی که در پشت جبهه هستند، چه طور تبلیغ بکنند.
کیفیت مبارزه را، کیفیت اینکه مبارزه بین یک جمعیت کم با جمعیت زیاد باید چطور باشد،کیفیت اینکه قیام در مقابل یک حکومت قلدری که همه جا را در دست دارد با یک عده معدود باید چطور باشد؛
_________________________________
1.صحیفه نور/ج9/ص57.
2.قسمتی از بیانات امام خمینی در20/3/1357.

اینها چیزهایی است که حضرت سید الشهداء به ملت آموخت.))1
در جای دیگر اینطور میفرمایند:
((سید الشهداء و اصحاب و اهل بیت او آموختند تکلیف را، فداکاری در میدان، تبلیغ در خارج میدان، آنها به ما فهماندند که در مقابل حکومت جور نباید زن ها بترسند ونباید مردها بترسند.))2
((امام مسلمین به ما آموخت که در حالیکه ستمگران زمان بر مسلمین حکومت جابرانه می کند، در مقابل او اگر چه قوای شما ناهماهنگ باشد، به پاخیزید و استنکار کنید، اگر کیان اسلام را در خطر دیدید فداکاری کنید و خون نثار کنید.))3
     و اکنون رسالت بزرگ ما همواره حفظ این حماسهء عظیم است .
این بُعدی دیگر از صلابت ایمان حسینیان زمان است که بر طبق بینش متعالی خویش هیچگاه جز برای حضرت حق جل واعلی قدرتی قایل نیستند،
آنچه برای آنان مهم است؛ دفاع از قرآن و عترت عظیم است، و این همان ادای تکلیف و اجرای دستوری است که طبق بیانات امام ره؛ امام حسین ع معین فرموده است:
(( تکلیف ماها را حضرت سیدالشهداء معلوم کرده است، در میدان جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید.))4
((دستور است این، دستورالعمل امام حسین ع ، دستور است برای همه«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا». دستور است به اینکه هر روز و در هر جا باید همان نهضت را ادامه بدهید،همان برنامه را.
امام حسین ع با عدهء کم همه چیزش را فدای اسلام کرد.مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد و«نه» گفت.
هر روز باید در هر جا این «نه» محفوظ بماند..))5
امید است با عنایت به محتوا والهام از پیام و تعالیم عاشورایی امام در پیمودن راه خونین امام حسین ع، توان، صلابت و شناخت بیشتری کسب کرده ودست از حمایت دین ورهبریمدظله العالی و امام عصرخودعج الله تعالی فرجه الشریف برنداریم.
______________________________________
1.صحیفه نور،ج17/ص60.
2.همان، ج17/ ص59.
3.همان، ج3/ ص225.
4.همان، ج17/ص59.
5.همان، ج10/ ص13.

    نقش امام خمینی قدس سره دراحیای فرهنگ شهادت:
  ((مگر خون ما رنگین تر از خون سیدالشهداست؟ چرا بترسیم از اینکه خون بدهیم؟))1
امام خمینی ره فرهنگ شهادت و ایثار را در قلوب شیعیان حسین ع و پویندگان راه خونین او در عصر حاضر زنده می کند.آنجاست که در اولین سال های جنگ تحمیلی و مبارزهء مستقیم با دشمنان اسلام می فرمایند:
(( افراد کم با بازوان قوی و قلب مطمین  و قلب متوجه به خدای تبارک وتعالی و عشق به لقا الله،اینهاست که پیروزی می آورد، پیروزی را شمشیر نمی آورد، پیروزی را خون می آورد.))2
و یا در فرازی دیگر می فرمایند:
(( پیروزی را افراد و جمعیت های زیاد نمی آورد،پیروزی را قدرت ایمان می آورد.))3
   حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه با قیا و تعالیم عاشورایی اش که برگرفته از عاشورای حسینی ع است،به ما و تمام جامعه مسلمین آموخت که برای حفظ اسلام باید همه سختی ها را تحمل کرد و از همه چیز خود باید گذشت :
((ما مکلف هستیم که اسلام را حفظ کنیم، این تکلیف از واجبات مهم است؛ حتی از نماز و روزه واجب تر است.همین تکلیف است که ایجاب می کند خون ها در انجام آن ریخته شود.
از خون امام حسین ع که بالاتر نبود، برای اسلام ریخته شد.و این روی همان ارزشی است که اسلام دارد.ما باید معنا را بفهمیم و به دیگران هم تعلیم بدهیم.))4
    امام خمینی ره در فرازهایی از سخنانشان هدف و مقصد انبیاء واولیای خدا را در همهء عصرها،بیان می کنند و آن را وظیفه ای سنگین به دوش امت مسلمان می دانند که باید برای حفظ آن تا پای مقاومت وایستادگی کرد:
(( وقتی که سیرهء انبیاء را ملاحظه می کنیم ، می بینیم که در این راه پاسداری،همه چیز داده اند،در طول تاریخ زحمتها را متحمل شده اند و اگر چنانچه یک وقتی همان وضعی که برای سیدالشهداء علیه السلام پیش آمد برای هر یک از اولیاء پیش می آمد، همین فدا کاری را می کردند
منتها دوره مختلف بود و وضعیتها مختلف، مقصد حفظ اسلام و حفظ احکام خدا و نشر معرفت و توحید و به عبارت دیگر آدمسازی است.))5
1.صحیفه نور،ج2/ ص218.
2.سخن رانی امام ره  در روز18/12/60.
3.پیام انقلاب، شماره 54، ص7.
4.ولایت فقیه، ص87.
5.فراز هایی از پیام امام راحل در تاریخ29/4/1359.
(( ما که از سیدالشهداء علیه السلام بالاتر نیستیم.آن وظیفه اش را عمل کرد کشته هم شد.))1
(( امام حسین علیه السلام با خون خود اسلام را زنده کرد،شما هم به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید.))2
(( برای همه تکلیف است که این جمهوری اسلامی را تا آخر حفظ کنیم.))3
    امروز با توجه به تعالیم عاشورایی حضرت امام ره واقعه عاشورا یک حادثه مقطعی نیست که در چهارده قرن قبل در سرزمین کربلا رخ داده،
بلکه جریانی است برای براندازی پایه هی ظلم واستبداد،
که باید تداوم داشته باشد و هر لحظه  تجلیات جدید و خداپسندانه از آن ظاهر شود : (( واقعه عظیم عاشورا از61 هجری تا خرداد42 و از آن تا قیام عالمی بقیة الله ارواحنا لمقدمه الفداء ،در هر مقطعی انقلاب ساز است.))4
((هر روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز، روز عاشوراست و ما باد مقابل ظلم بایستیم و همین جا کربلاست و باید نقش کربلا را پیاده کنیم. انحصار به یک سرزمین ندارد،
انحصار به یک افراد نمی شود، قضیه کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و چند نفری و یک زمین کربلا نبود،
همهء زمین  ها باید این نقش را ایفا کنند و همه روزها...))5
(( امام حسین علیه السلام با یک عده کم همه چیزش را فدای اسلام کرد، مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد و «نه» گفت،
هر روز باید در هر جا این «نه» محفوظ بماند..))6

اگر حماسه حسینی وقیام عاشورای سال 61هجری را تاریخ ساز؛ مکتب مبارزه و انسان سازی بدانیم ؛ دقیقا" نهضت عاشورایی حضرت امام خمینی ره را نیز همین سان خواهیم یافت،زیرا که این دو، دو مرحله از یک حماسه و دو جلوه از یک حقیقت هستند.
_____________________________________

1.صحیفه نور،ج6/ ص36.
2.همان.
3.سخن رانی امام ره20/3/1365.
4.صحیفه نور، ج16/ص179.
5.همان، ج9/ ص202.
6.همان، ج10/ ص31.

    نقش زنان در رسیدن جامعه به فرهنگ عاشورایی شهادت؛
ازدیدگاه امام خمینی قدس سره الشریف:
بر خلاف دیگر مکاتب بشری که زن از کمترین درجات عالی و کمالی فضیلت بهره مند است و اگر چیزی هم با عنوان حقوق زنان و...بر سر زبان ها می اندازند به خاطر اغناء اذهان و افکار نیمه بیدار مردم جهان است،
 مکتب اسلام تمام فضیلت ها را برای مرد و زن بطور یکسان و هم ارزش، قیمت گذاری نموده است و امام راحل در همه سطوح وظیفه ابلاغ این روشن گری را به خوبی به انجام رسانیده اند، وآنجا که سخن از شهادت و حضور در میادین جنگ علیه باطل است؛ اینگونه می فرمایند:
(( همان طور که بانوان صدر اسلام به اسلام کمک کردند و در نهضتها و در جنگهای اسلام کمک کار بودند، شما خانم های همهء ایران و خصوص خانم های قم در این نهضت سهیم هستید و در مبارزات، علیه استبداد و استعمار و استعمار همدوش با مردها کمک کردید. خداوند شما را حفظ کند...))1
و در جای دیگری در مورد نقش سازندهء زن در تربیت نسل انقلابی می فرمایند:
(( نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است .برای اینکه زنان،بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همهء ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند.شماها(بانوان)عزیز ملت هستید. پشتوانه ملت هستید.شماها در تحصیل کوشش کنید که برای فضایل اخلاقی ،فضایل اعمالی مجهز شوید،شما برای آتیه مملکت ما جوانان نیرومند تربیت کنید.
دامان شما یک مدرسه است که در آن باید جوانان بزرگ تربیت بشود. شماها فضایل تحصیل کنید تا کودکان شما در دامن شما به فضیلت برسند.))2
و درآخر جملاتی چند از دریای خروشان کلام ایشان در باب نقش زن در رساندن جامعه به فرهنگ عاشورا و شهادت:
(( رحمت خدا برمادرانی که جوانان نیرومند خود را به میدان دفاع از حق فرستاده و به شهادت ارجمند آنان افتخار می کنند.
_____________________________
1.کتاب زن از دیدگاه امام ، ص35.
2.همان ،ص30.
نفرت بر آن عروسکهایی که در کاخ ننگین داخل و خارج(به)زندگی حیوانی پست دلبسته و جز به فکر فساد انگیزی نیستند.))1
(( زنی که در مقابل جباری ایستاد که مردها در برابرش نفس نمی کشیدند،همه را می کشتند،و نترسید و حکومت یزید را محکوم کرد.به یزید فرمود:
«تو آدم نیستی ،تو انسان نیستی..»زن یک همچو مقامی باید داشته باشد.زن های عصر ما بحمدالله شبیه به همان ها هستند.در مقابل جبار با مشت گره کرده ایستادند،در حالیکه بچه ها در آغوششان بودند به نهضت کمک کردند.))2
و در جهیی هم امام امت ملت شریف ایران را گواه بر مطالب خود می گیرند،چرا که شاید خود بهترین گواهی دهندگان باشند؛((شما ملت شریف دیدید که زن های محترم ایران،بیش از مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهی را در هم شکستند و ما همه مرهون قیام و اقدام آنان هستیم.))3
    وصیت امام خمینی به اصحاب رسانه:
حضرت امام اه قلم ها را شهید پرور می دانند.قلم و آنچه که می نگارندجانهارا پرورش می دهد. با توجه به تاثیر عظیم قلم است که حضرت امام ره؛نویسندگان و گویندگان غافل از ارزش شهادت را مورد انتقاد و سوال قرار می دهند:
((...وصیت من به نویسندگان و گویندگان و روشن فکران و اشکال تراشان و صاحب عقدگان آن است که، به جای آنکه وقت خود را در خلاف مسیر جمهوری اسلامی صرف کنید...با خدای خود یک شب خلوت کنید و اگر به خدا عقیده ندارید، با وجدان خود خلوت کنید و انگیزه باطنی خودرا که بسیار می شود خود انسانها از آن بی خبرند بررسی کنید، ببینید آیا با کدام معیار و کدام انصاف خون این جوانان قلم قلم شده را در جبهه ها و در شهرها نادیده می گیرند و با ملتی که می خواهد از زیر بار ستمگران و غارتگران خارجی و داخلی خارج شود و استقلال و آزادی را با جان خود و فرزندان عزیز خود به دست آورده و با فداکاری می خواهد آن را حفظ کند به جنگ اعصاب برخاسته اید و به اختلاف انگیزی و توطیه های خاینانه دامن می زنید و راه را برای مستکبران و ستمگران باز می کنید.))4             والسلام علی من اتبع الهدی     
1.زن از دیدگاه امام ره؛ ص39.
2.همان، ص 38.    
3.همان ، ص35.
4.وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام ره، ص31.


       فهرست منابع وماخذ

•    قرآن کریم؛ سوره محمد(ص) و آل عمران.

•    صحیفه نور؛موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره.

•    وصیت نامه سیاسی والهی امام خمینی ره؛موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی ره.

•    زن از دیدگاه امام ره؛وزارت ارشاد اسلامی/فروردین61/بیجا.

•    مقاله شهادت و ایثار در تعالیم عاشورایی امام خمینی ره؛محمدعلی ارجمند محبی.

•    مقاله جایگاه شهادت در تعالیم امام خمینی ره؛حسن ملکی.

•    مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی ره وفرهنگ عاشورا؛موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی ره/بهار76/بیجا.


مدرسه علمیه حقانی

استفاده از مطالب این سایت بلامانع می باشد.