ERROR in retrive shorturl:Unable to connect to the remote server مدرسه حقاني - اخبار > تجلیل از دو نخبه مدرسه علمیه حقانی در اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی
بانی مدرسه

گرامی داشت 9 دی
طرح شهید مطهری
 
طرح مکالمه عربی
معاونت پژوهش
سواءالسبیل

طرح سواء السبیل


12دیماه، سالروز حضور پر خیر و برکت حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در مدرسه علمیه حقانی




  چاپ        ارسال به دوست

یازدهمین جشنواره سراسری علامه حلی
با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد:

تجلیل از دو نخبه مدرسه علمیه حقانی در اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی


 

اختتامیه یازدهمین جشنواره سراسری علامه حلی، صبح روز 31 شهریور در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین صدرا مازنی مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه و تعداد محدودی از منتخبین این دوره از جشنواره برگزار شد. با توجه به شرایط کرونا، مدیران، معاونان پژوهش و برگزیدگان همه استانهای تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، مناطق ویژه و حوزه علمیه اصفهان به صورت برخط مراسم را دنبال کردند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه:

تمدن‌سازی نیازمند شکافتن مرزهای دانش است

مدیر حوزه‌های علمیه: در طرح گفتمان انقلاب اسلامی که سال گذشته حوزه انجام داد، ۵ هزار اثر در قلمرو جدید تدوین شد. حوزه این مسیر را طی کرده و معتقدیم کارهای انجام نشده و قلمروها نرفته و ضعف‌هایی وجود دارد که بدست پژوهشگران جوان باید حل شود و به نیازها پاسخ داده شود.

ایشان با بیان این‌که برای رشد پژوهش در حوزه گام‌هایی باید برداشته شود گفتند: از جمله، این‌که نظام آموزشی، تحقیق مدار و پژوهش‌محور شود. این پژوهش‌محوری در متن باید مشاهده شود. متنی که مسئله‌ساز برای طلبه باشد و طلبه را با منابع و متون دیگر آشنا کند و استاد نیز باید رویکرد پژوهشی داشته و با مطالعه عمیق و ارائه مباحث علمی بتواند به طرح پرسش‌ها پرداخته و سوال‌ها را پاسخ دهد و در عین حال به نظامات ارزیابی آشنا و فعالیت‌های او بر این موارد استوار شود و از همه مهمتر این‌که طلبه‌ها ضمن آشنایی با رویکردهای و ابزارهای نو و تازه، به سنت هم عمق ببخشند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: درباره عمق‌بخشی به سنت‌های پژوهشی گذشته می‌توان به مواردی اشاره کرد که از جمله آن داشتن مطالعه عمیق، پیش مطالعه، مباحثه، تحریر و تقریر حوزوی، مطالعه پیرامونی و مراجعه به منابع، گفتگو و ارتباط مستمر با استاد، ارائه تحقیق و مقاله، ارائه بحث در جمع و کنفرانس‌های علمی، مشارکت در رقابت‌های علمی مانند جشنواره علمی، تدریس همراه با تحصیل، تحقیق و پایان نامه اشاره کرد.

ایشان با بیان این‌که عمق بخشی به سنت‌های پژوهشی گذشته علما باید بر فضای مدارس وارد شود و فرهنگ سازی شود گفتند: در مدیریت جدید حوزه‌های علمیه، سعی شده است با وجود همه مشکلات، به تدوین نظام جامع پژوهش، طراحی نقشه جامع علمی، طرح گفتمان علمی انقلاب، نظام رتبه‌بندی محققان، برنامه‌ریزی برای حمایت از پژوهشهای مورد نیاز جامعه، طراحی علم‌سنجی در حوزه، توجه به متون نو در محور آموزشی، رویکرد تقویت امر پژوهش، توجه به درختواره رشته‌ها، طراحی رویکرد پژوهشی در سطح اول، آسیب‌شناسی، افزایش کانون‌های علمی تربیتی، الزام به ارائه پایان ماه در سطح ۳ و ۴ و راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبردی و روحانیت بپردازد.

امام جمعه قم اظهار داشت: باید تلاش کنیم حوزه را در مسیر نوآوری و پژوهش قرار دهیم و به تولید فکر و اندیشه نو بپردازیم. این مستلزم توجه به مرزهای دانشی و علوم اسلامی است. این جشنواره باید ما را متوجه امر پژوهش و شکافتن مرزهای دانش کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصدرا مازنی مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه هم در این مراسم ضمن تشریح روند برگزاری جشنواره گفتند: به دلیل اهمیت بحث پژوهش این جشنواره از سال۸۷ در حوزه راه‌اندازی شد و هدف از برگزاری جشنواره، تقویت نشاط علمی، گسترش روحیه تحقیق و پژوهش در بین طلاب، شناسایی نخبگان و استعدادهای علمی برتر، تقویت فرهنگ پژوهش، افزایش سطح مشارکت و رقابت طلاب در عرصه‌های علمی، زمینه‌سازی و هدایت طلاب به سمت گرایش‌های تخصصی علوم حوزوی، جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی طلاب به سمت نیازهای پژوهشی حوزه و نظام اسلامی، کمک به کاربردی کردن پژوهش از طریق شناسایی مسائل و نیازهای حوزه، جامعه و نظام اسلامی است.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به آثار ارائه شده به جشنواره یازدهم عنوان کرد: در این جشنواره ۱۳ هزار و ۹۹۱ طلبه شرکت، و ۱۷هزارو۷۸۰ اثردر قالب کتاب، مقاله، تحقیق پایانی و پایان‌نامه سطح۳ حوزه و تصحیح و ترجمه به دبیرخانه ارائه شد.

 

در این مراسم از دو طلبه نخبه مدرسه حقانی، آقایان سیدمحمد ربانی و محمدصادق عظیمی که موفق به کسب رتبه 2 شده بودند تجلیل شد.

خاطرنشان می‌شود در یازدهمین جشنواره سراسری علامه حلی، 139 مقاله از مدرسه علمیه حقانی در این جشنواره شرکت کرد. برای اولین بار در این دوره مرحله مدرسه ای جشنواره هم برگزار شد و از 139 مقاله، 33 اثر ضمن کسب رتبه در سطح مدرسه حقانی به مرحله استانی راه یافتند. در مرحله استانی قم، 7 اثر به شرح ذیل صاحب رتبه شده‌اند: 1- الیاس امیرآبادی، 2- سیدمحمد ربانی، 3- محمدجواد اعرافی، 4- محمدصادق عظیمی، 5- محمدمهدی رفیعا، 6- محمدحسن مرادی، 7- یاسین درآگاه.

در مرحله کشوری هم آقایان سیدمحمد ربانی، محمدصادق عظیمی موفق به کسب رتبه 2 کشوری گشتند. مدرسه حقانی با کسب 2 عنوان رتبه 2، در بین مدارس سطح یک سراسر کشور بهترین نتیجه را کسب کرده است.

معاونت پژوهش حقانی به نمایندگی از طلاب و اولیاء مدرسه این موفقیت را به این عزیزان و تمام طلاب مدرسه حقانی تبریک گفته و آرزوی توفیقات روز افزون در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف) دارد.


٠٩:٥٦ - سه شنبه ١ مهر ١٣٩٩    /    شماره : ٤١٣٤٠٠    /    تعداد نمایش : ٣٥٧



خروج