متولی و بانی مدرسه

نظم و استقامت

طرح سواء السبیل

طرح سواء السبیل

جایگاه طلبه

طالب علم دین از دیدگاه قرآن و روایات



  چاپ        ارسال به دوست

نشست «جایگاه‌شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی» برگزار شد

 


نشست «جایگاه‌شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی» ازسلسله نشست‌های «ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید» در مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد.

کانون علمی فقه و اصول مدرسه مبارکه حقانی به منظور شناخت بیشتر طلاب محترم با ضرورت علم فقه، اهداف و جایگاه آن در علوم و نیز رابطه علم فقه، با علوم انسانی و میزان پاسخگویی بر مسائل نوپدید، سلسله نشست‌هایی را با عنوان «ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید» برگزار می‌نماید.

در همین راستا، نشست اول با حضور استاد معظم حضرت آیت‌الله علیدوست و با موضوع «جایگاه‌شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی» صبح روز دوشنبه 6 اسفند با حضور اساتید و طلاب برگزار شد.

آیت‌الله علیدوست در اولین نشست علمی از سلسله نشست‌های «ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید» گفت: فقه در نصوص دینی به معنای فهم با عنایت و تدبر است، در همین رابطه اگر کسی نظر مجتهدی را حفظ کند، فهم کرده است، ولی این فهم کردن را فقه نمی گویند، اما اگر کسی معنای روایتی را با تدبر فهمید یا مثلا تحلیل کرد این را فقه می گویند.

این استاد حوزه ادامه داد: در آیات و روایات فقه به معنای عام یعنی همراه تدبر، اراده شده است و در همین رابطه بسیاری از روایات انسان را به تدبر در فقه، فقیه می‌کند. عقلوا الخبر إذا سمعتموه عقل رعاية لا عقل رواية، فإن رواة العلم كثير ورعاته قليل؛ یعنی هرگاه به خبری(هر نقلی) تعقل کنید و گرنه کسانی که خبر را حفظ کنند، زیاد هستند. کسانی که رعایت کنند(تدبرکنند) کم اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: فقه دارای معنای دومی است و آن معنا، دانش است. منظور از فقیه در این صورت یا درسی که عملیات استنباط را آموزش می‌دهد، می باشد، یا فقیه کسی است که اهل عملیات استنباط است. درهر صورت چه فقه به معنای دانش و معنای استنباط باشد،جایگاه والایی دارد.

وی ادامه داد: برای کشف این مهم باید رفتار ائمه(ع) همراه با محدثین فقیه  و محدثین به تنهایی مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

آیت‌الله علیدوست گفت: هرکس  می خواهد فهم با تأمل داشته باشد، نیاز به عملیات استنباط دارد  به همین دلیل اجتهاد به معنی الاخص و به معنی الاعم قابل تقسیم است. اخص مانند رساله - جواهر - مکاسب  وشرح لمعه؛ اعم  یعنی باید در همه ی علوم اجتهاد داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: زمانی که می گوییم مفسر نیز نیاز به اجتهاد دارد، یعنی باید ادله را بررسی و مدیریت کند، در همین رابطه یکی از موضوعاتی که نیاز به اجتهاد دارد، بحث روایات طب است.

این استاد حوزه گفت: معتقدیم علوم پایه، علومی است که مبنای بسیاری از دانش‌ها است. فقه این گونه است، بنابراین برای فقیه شدن، مفسر شدن و متکلم شدن، باید فقه و مقدمات فقه را دقیق مطالعه و بررسی کرد.

وی بیان داشت: معتقدیم اصول فقه، اصول فهم و بعضی از مسائلش مختص فقه مثل اصول عملیه و بعضی مثل مباحث الفاظ فرا فقهی است.

 

 

خاطرنشان می شود: در ابتدا این جلسه حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری مدیر محترم مدرسه ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه، دلایل شکل‌گیری این نشست‌ها را بیان نمودند: 

 آیا با این فقه می‌توانیم پاسخگویی نیاز‌های جامعه باشیم

آیا فقهی که مربوط به چند قرن پیش است در لمعه یا در مکاسب یا در کتب دیگر خوانده می‌شود و معروف به فقه فردی است؛ اکنون که بحث نظام فقه و حکومت مطرح است می‌توانیم به این نیازها هم پاسخ دهیم.

اگر این فقه جواب گو نیست چه کارهایی باید انجام دهیم به عنوان فعالیت‌های مکمل که بتوانیم به هدف برسیم.

مبادی تصوریه و تصدیقه علم فقه چیست؟

چه مسائلی در فلسفه فقه مطرح است؟

نسبت فقه با سایر علوم، فارق از علوم اسلامی یا علوم انسانی چیست ؟

میزان دخالت فقه در علوم انسانی چه مقدار است؟

این‌ها سوالاتی است که در مدراس و بین طلاب که مشغول تحصیل علم فقه و اصول هستند مطرح است.

لذا این دغدغه‌های باعث شد تصمیم بگیریم این سلسله نشست‌ها را با عنوان «ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید» طراحی و شروع به برگزاری آن نماییم.

نشست اول با موضوع «جایگاه‌شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی» که از محضر استاد حضرت آیت‌الله علیدوست استفاده می‌کنیم

و در ادامه این جلسات، به بحث‌های فقه‌های مضاف، مثل فقه و اقتصاد، فقه و حکومت، فقه و سیاست، فقه و اخلاق و یا نسبت فقه و حقوق انشالله مطرح خواهد شد و اساتید حوزه بهره خواهیم برد.

این مباحث باعث می‌شود یک آینده خوب و روشن برای طلاب ترسیم شود؛ که در انتخاب مسیر از این مباحث استفاده کنند.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


١٣:٤٣ - پنج شنبه ٩ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ٤٠٥٨٨٦    /    تعداد نمایش : ٣٨



خروج




نام کاربری :   
کلمه عبور :   
عضویت
 
یادواره شهدا - 97

 
گزارش پیاده روی

مطالعه موفق